Put pobjede i sjećanja – livnjaci propješačili 80 kilometara livanjske bojišnice

Dani obrane Livna svečano se obilježavaju svake godine od 13. do 23. travnja kada se prisjećamo ratnih godina, povijesnih bitaka 1992. godine, spominjući se branitelja i njihovog neizmjernog doprinosa u obrani Livna, Bosne i Hercegovine i Hrvatske.

Upravo u ovo vrijeme 21. travnja 2023. godine grupa entuzijasta na ideju branitelja Mladena Mihaljevića kreće na pješački pohod pod simboličnim nazivom „Put pobjede i sjećanja“ prelazeći tako kompletnu livanjsku bojišnicu u ukupnoj dužini od 80 kilometara. Cilj ovog planinarsko-edukativnog puta je podizanje svijesti o vrijednostima Domovinskog rata i posjet svim važnim uporišnim ratnim točkama.

U svom pješačkom pohodu mala grupa od 7 članova različite starosne dobi je u tri dana obišla svih šest sektora livanjske bojišnice (Borova glava, Cincar, Strmica, Korićina, Čelebić i Rujani) te tako iskazala posebnu zahvalnost obiteljima poginulih kao i svim braniteljima koji su dali najveći doprinos braneći Livno i livanjski kraj.

Zbog velike kilometarske udaljenosti od Sektora 6 (Borova glava) do Sektora 1 (Rujani) koja iznosi oko 80 kilometara odlučeno je da se put raspodjeli na tri dana i to na sljedeći način:

• PRVI DAN (21.4.2023. god.) | Križevac (Ivovik) – Borova glava – Osjen glava – Strmica – Korićina |36 km

• DRUGI DAN (22.4.2023. god.) | Korićina – Golija – Čelebić | 30 km

• TREĆI DAN (23.4.2023. god.) | Čelebić – Donji Rujani | 14 KM

Početna točka ove duge pješačke rute bio je lokalitet Križevac (Ivovik) odakle se točno u 9 sati nakon što se zapalila svijeća na Spomen obilježju za sve poginule i nestale branitelje u svim ratovima krenulo prema prvim obrambenim položajima u sektoru Borova glava. Nakon prolaska kroz značajne obrambene lokacije ovog sektora prelazimo u područje sektora Cincar, upoznajemo se s ratnim položajima, zatim se obaramo prema Velikoj Begovači i tako dalje preko Krug visoravne nastavljamo prema sektoru Strmica. Na mjestu gdje je podignut Križ također palimo svijeću za sve nastradale branitelje. Zbog jakog vjetra i skorog mraka ne zadržavamo se puno već nastavljamo prema sektoru Korićina. Na ovoj dionici prolazimo kraj dosta rovova i tadašnjih vojnih objekata i nakon ukupno 36 km dolazimo do sektora Korićina gdje nas u odlično opremljenoj vikendici na lokaciji Borovac dočekuju Matko Vrselja, Mijo Križan te naš glavni logističar Tomo Periša s hranom i osvježenjem. Nakon večere, sumiranja dana i ugodnog druženja s domaćinima odlazimo na počinak.

Drugi dan oko 8 sati pozdravljamo se s našim domaćinima i nastavljamo prema Spomen obilježju Korićina gdje nas dočekuje branitelj Ante Čolak koji nas upoznaje s ovim sektorom, značajnim datumima i ljudima koji su branili položaje u sektoru Korićina. Ubrzo nastavljamo uspon na planinu Goliju preko Ždralovca strmom i fizički jako zahtjevnom dionicom. Dalje do sela Čelebić nastavljamo Golijom, odnosno dugim šumskim makadamskim putem zastajući na značajnim mjestima poput ratnih položaja i mjesta gdje je podignt spomenik poginulom branitelju Branku Karauli. Drugi dan završavamo dolaskom na lokaciju Livadnice koja je 4 km udaljena od Čelebića gdje nas dočekuju naši logističari Tomo Periša, Darko Jozić i Damir Mihaljević sa pripremljenom večerom. Nakon večere, analiziranja dana i ugodnog druženja umorni odlazimo na spavanje.

Treći dan se spuštamo prema selu Čelebić, zaustavljajući se malo iznad sela kod podignutog Križa u spomen svim poginulim braniteljima gdje nas Davor Milanović upoznaje s položajima i događanjima u ovom sektoru. Dalje prolazimo kroz Čelebić gdje nas dočekuje Mile Gelo kojem se zahvaljujemo na gostoprimstvu. Zadnji dio našeg „Puta pobjede i sjećanja“ prolazimo kroz Livanjsko polje i nakon ukupno 80 kilometara livanjske bojišnice slomljeni i iscrpljeni ali ispunjeni ponosom i zahvalnošću ulazimo u Donje Rujane gdje nas dočekuje Vlado Milanović skupa s braniteljima iz ovog sektora. Na kraju obilazimo značajna mjesta u ovom Sektoru i prisustvujemo svetoj misi nakon koje palimo svijeću svim poginulim i nestalim braniteljima.

Pilot projekt „Put pobjede i sjećanja“ uspješno su propješačili: Mladen Mihaljević, Marko Grgić, Davor Milanović, Tomislav Mihaljević, Ivica Džeko, Mirko Pavić i Ivica Mihaljević. Najstariji sudionik ima 62, dok najmlađi ima 19 godina.

Iako je sami put bio izuzetno zahtjevan bio bi još i teži bez odlične i pravovremene logističke podrške naših logističara Tome Periše, Darka Jozića i Damira Mihaljevića kojim se ovim putem od srca zahvaljujemo.

Isto tako zahvaljujemo se svim našim domaćinima koji su nam ustupili svoje vikendice na korištenje kao i svim braniteljima koji su nas dočekali na našem putu.

Također, zahvaljujemo se poduzećima i pojedincima koji su nam materijalno pomogli pri organizaciji samog puta (Pavić d.o.o., Caffe Salon, Tiskara list i “Udruga nositelja ratnih odličja“ HVO Livno).

Najveće hvala ide svim našim braniteljima, posebno onima koji su za slobodu položili svoj život.

Pilot projekt „Put pobjede i sjećanja 2023“ je uspješno završen! Nastavljamo dalje, otklanjamo uočene nedostatke, i vidimo se sljedeće godine uvjereni smo u puno većem broju, kako onih koji će sudjelovati u samoj organizaciji tako i onih koji će se odvažiti na pješačenje ovom planinarsko-edukativnom stazom.

Sudionici pilot projekta „Put pobjede i sjećanja“